Het heeft geen belang hoe          je bent; het komt er op aan,          je oud bent.

 

                        

 

 

 

Niet het oud worden, maar het vitaal en onafhankelijk ouder worden, is mijn wensdroom. Wacht dan ook niet op anderen maar neem zelf initiatieven. Alleen zo kun je onafhankelijk blijven en genieten na een werkzaam leven. Verzorgingstehuizen nodigen  niet uit.

Met het verstrijken van de jaren, ik ben inmiddels gezond 81 jr. geworden, voelt men de fysieke mogelijkheden afnemen. Bij gezond zijn  hoort vitaliteit. Het is een wezenlijk en zeer belangrijk onderdeel om je compleet en happy te voelen. Te vaak horen wij: ik ben moe, ik ben lusteloos en  heb geen energie meer. Wat kunnen wij daaraan doen?            

Zelf huldig ik de stelling dat alleen ik verantwoordelijk ben voor mijn lichaamsonderhoud en bereidt moet zijn daartoe minstens evenveel moeite, tijd en geld aan te spenderen als aan het onderhoud van mijn auto. Immers ook daar verwacht ik van dat hij mij altijd soepel en storingsvrij op de plaats van bestemming brengt en ik betaal meestal zonder morren de vaak hoge ”preventieve” kosten daarvoor. Desondanks kan er van alles gebeuren waardoor je toch moet afhaken en niet meer zelfstandig  kunt leven en afhankelijk wordt. Ik wil voorkomen dat als ik voortijdig gedwongen ergens beland waar ik niet wil zijn, ik dan gehinderd wordt door de gedachte dat ik het mij heb laten overkomen door zelf de boel te verwaarlozen. Zie ook: Zorgsparen

Hiertoe worden ook psychische obstakels die fysiek functioneren belemmeren  opgeruimd en zorgt Juice-Plus ervoor dat er voor het zelfherstellend vermogen van het lichaam steeds voldoende grondstoffen in mijn lijf aanwezig zijn om celschade te voorkomen en deze zonodig te vernieuwen. En dat geeft mij een lekker gevoel! In deze lifestyle ”permitteer’’ ik mij een beperkt gebruik van alcohol. Rookartikelen zijn taboe.

Verantwoord eten alleen, is niet voldoende om gezond ouder te worden en vitaal te blijven. De huidige inzichten geven aan dat  bewegen daartoe zeer belangrijk is. De stofwisseling wordt geactiveerd en overtollig vet verbrand, de lichaamsconditie neemt toe. Hoewel niet altijd even enthousiast in aanvang,  voel ik dat dit mij goed doet en ”ruimte” creëert om andere leuke dingen te blijven doen. Het werken met de computer zorgt intussen voor de zo nodige hersengymnastiek.

Mijn favoriete bewegingssporten zijn tennis, zwemmen en schaatsen. Dagelijkse ”training” is  afgestemd op het vertragen van conditieverlies. Met  het gebruik van simpele apparaten en  grondoefeningen, rekken en strekken, probeer ik spierconditie te behouden. Een hartslag van +/- 110 sl/min., met interval tot 140 sl./min., traint de hartspier en daarmee de hartconditie. Je wordt er trouwens lekker warm van en alle eindjes raken goed doorbloed. Ik vergelijk het geheel wel met het geforceerd doorsmeren van een machine voor de start..

Uiteraard wordt de belasting in mijn programma , met het vorderen van de leeftijd, aangepast. Ook moet ik wennen aan efficiënter omgaan met de beschikbare energie, anders dan ik eerder gewend was te doen. Luisteren naar je lichaam is een leerproces, met psychische acceptatie van het successievelijk minder kunnen! Het proces van ouder worden is gaande met de daarbij  bijbehorende ongemakken en dat is ook niet te stoppen. Wel kan ik proberen het te vertragen. De boel functioneert stelselmatig wat minder energiek maar voorlopig nog steeds storingsvrij.

De ”eethoek” heeft inmiddels plaats gemaakt voor de ”fitnesshoek”!

Mogelijk kan het bovenstaande ook U aanzetten om Uw gezondheidzorg in eigen hand te nemen en niet af te wachten op wat anderen vinden dat U doen moet. Maak een begin met naast het gezond eten ook meer gericht te bewegen. Hierbij kan men afgestemd op de behoefte de hoeveelheid voeding aanpassen, het moment- het doel en de intensiteit van de ’’training” bepalen.

 

U alle succes toegewensd, Johanbo.

 

 

 

 

 

 

 

FOLLOW ME!

FOLLOW ME!

Fitness-hoek

Vinny 2005

Video

Geschreven aug.2006.